Organizaţia Telecentre-Europe derulează în perioada 18 – 24 martie 2013 campania Get Online Week, o campanie de incluziune digitală care se va desfăşura în aproximativ 10.000 de telecentre – biblioteci publice, ONG-uri, şcoli şi organizaţii educaţionale, amplasate atât în mediul rural cât şi în mediul urban. La nivel european, campania este susţinută de către Alianţa Get on line week – un grup format din Accenture, Liberty Global şi Microsoft. Partenerii naţionali ai campaniei din aproape 30 de ţări şi-au unit eforturile şi vor utiliza instrumente de angajare inovatoare pentru a direcţiona câţi mai mulţi tineri către profesiile din domeniul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor.
Evenimentul de lansare al ediţiei 2013 a avut loc la Bruxelles în data de 05 martie în cadrul conferinţei „Grand Coalition for Digital Jobs”, şi a fost deschis de către Ian Clifford în calitate de co-fondator, în timpul sesiunii de conştientizare asupra importanţei pe care o au dobândirea competenţelor digitale şi în principal direcţionarea tinerilor către specializările din domeniul TIC astfel încât aceştia să urmeze o carieră în domeniul IT.
Pe parcursul derulării campaniei vor fi utilizate numeroase produse de învăţare care vor susţine trei teme majore:
Creşterea şanselor de angajare a tinerilor – anul acesta campania va pune un accent deosebit pe responsabilizarea tinerilor care utilizează deja noile tehnologii şi se află online, prin activităţi care se vor baza pe cunoştinţele lor de a utiliza tehnologia şi internetul cu scopul de a-şi dezvolta în continuare viaţa personală şi profesională. Pentru această parte a campaniei, telecentrele participante se vor ghida după tema “Identitatea mea digitală”, utilizând activităţi din sfere precum educaţia media, social media, securitate pe Internet şi confidenţialitatea datelor.
Servicii online pentru cetăţeni – campania Hai pe net! îşi propune să încurajeze tinerii şi în special tinerele fete să aleagă o carieră în domeniul IT pentru a reduce neconcordanţa şi deficitul în dezvoltarea acestor competenţe, şi în special pentru a contribui la reducerea şomajului. Pentru această parte a campaniei, telecentrele participante vor dezvolta activităţi legate de tema Portofoliul meu de e-competenţe, precum: Dezvoltarea competenţelor TIC (Employment Toolkit, Skillage, certificarea competenţelor digitale); Competenţe digitale pentru antreprenoriat şi inovare socială; Zilele carierei TIC pentru elevi (care sunt specializările şi profesiile pe care aceştia le pot urma în domeniul IT).
Îmbătrânire activă /Învăţare inter-generaţională – Campania Hai pe net! îşi propune de asemenea să aducă împreună tinerii şi seniorii, în activități de învăţare inter–generaţionale interesante. Pentru această parte a campaniei, telecentrele participante vor derula activităţi ghidându-se după tema Călătoria mea online: Introducere în utilizarea internetului şi dezvoltarea competenţelor digitale pentru utilizatorii aflaţi pentru prima dată online precum şi pentru începători (învăţarea inter-generaţională, tineri şi copii online); Introducere în utilizarea de e-servicii noi(în funcţie de specificul telecentrului şi regiunea în care acesta este localizat).
În România, campania denumită generic Hai pe net! este coordonată de Fundaţia EOS în parteneriat cu ANBPR – Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor publice din România (www.anbpr.org.ro).
În anul 2012, la campania Hai pe Net au participat peste 576 telecentre, atrăgând la nivel naţional un număr de 15760 de participanţi, lucru care a calificat România pe un onorabil loc 2 în cadrul campaniei la nivel European.
Asociaţia ..Mediaşul pentru Cultură’’ în parteneriat cu Şcoala Naţională de Gaz şi Centrul de Recuperare a Persoanelor cu Handicap din Mediaş desfăşoară în perioada 26 – 30 martie 2013 pentru prima dată ,,Campania Hai pe net’’ într-un centru pentru persoane adulte cu handicap, în care avem deja 2 computere pentru beneficiari.
Anul trecut, povestea domnului Cosma Dorin, primul beneficiar care a trecut pragul unei biblioteci şi a învăţat să utilizeze computerul a fost scrisă de Antonela Sofia Barbu, de la Departamentul CIP – Biblionet din cadrul Bibliotecii Municipale ,,St. L. Roth’’ şi a câştigat locul I.
,, Fiind Voluntar de profesie în Programul Fundaţiei Vodafone şi identificând lipsa informării şi accesului la informaţie a beneficiarilor cu handicap m-a determinat să înscriu acest centru şi Asociaţia ,,Mediaşul pentru Cultură’’ în această campanie. Scopul este de a aduce tineri şi persoane cu handicap în acelaşi spaţiu pentru a participa la activităţi comune. Şcoala Naţională de Gaz a răspuns solicitării de colaborare şi anul trecut, de aceea vom continua împreună să sprijinim aceste persoane care nu au deschis niciodată un computer. Totodată, personalul din acest Centru va contribui şi va participa la această campanie. Primul click pe www.eos.ro şi contorul de inregistrare a fost al directorului CRRPH, domnul Mircea Brînda,’’ comunică Antonela Sofia Barbu, manager de proiect.
Activităţile dedicate tinerilor tinerilor şi persoanelor adulte cu handicap sunt:
– Folosirea instrumentului Employment Toolkit, resursă disponibilă în limba română pentru cei care doresc să-şi sporească şansele de angajare,
– Revista presei,
– Navigare pe site-uri de interes pentru vârsta a treia legate de diverse teme precum: sport, timp liber, bilete de tratament,
– Noţiuni despre Serviciul European de Voluntariat pe internet.
Obiectivul campaniei de anul acesta este acela de a duce online peste 10.000 de români în oricare din locaţiile de tip telecentru din ţară, persoane care fie nu au folosit niciodată internetul, fie nu au utilizat e-servicii online (ex. cumpărături sau plăţi online, cursuri de formare profesională online, participare în comunităţi sociale virtuale, etc.). De asemenea, aceasta se axează foarte mult pe implicarea tinerilor în activităţile derulate pe parcursul întregii campanii, în vederea creşterii şanselor de angajare ale acestora pe piaţa muncii prin dobândirea de competenţe TIC cât mai bune.
“Fiind un proiect care se desfăşoară simultan în mai multe ţări din Europa, Asia şi Africa am dori să încurajăm navigatorii români care doresc să susţină mesajul Hai pe net! să acceseze site-ul www.eos.ro, dovedind astfel că au fost online în săptămâna 18 – 24 martie, în cadrul campaniei Hai pe net! Toate hit-urile (înscrierile) vor fi contorizate în timp real de o aplicaţie specială – (counter-ul campaniei care include un mini survey online). Acest lucru va fi făcut în mod simultan de către toate celelalte ţări participante, iar noi ne dorim să fim din nou printre primii în Europa“ declară Gabriela Bârna, director al Fundaţiei EOS România.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Sintagma „incluziune digitală” sau „e-incluziune” este un termen utilizat pentru a cuprinde totalitatea activităţilor desfăşurate pentru realizarea unei societăţi informaţionale inclusive, un alt concept ce promovează ideea că societatea informaţională aduce beneficii întregii societăţi, inclusiv persoanelor dezavantajate, a celor cu dizabilităţi sau a celor în vârstă.
Pentru mai multe detalii despre campania care se desfăşoară la nivel european sub coordonarea reţelei Telecentre-Europe vă invităm să vizitaţi: http://www.telecentre-europe.org/ şi http://telecentreeurope.ning.com.
E-centrele sunt puncte de acces gratuit la tehnologia informaţiei, înfiinţate în cadrul programului de responsabilizare socială Unlimited Potential al companiei Microsoft, cu sprijinul administraţiei şi al unor organizaţii neguvernamentale locale. În cadrul acestora se desfăşoară atât programe de formare orientate spre dezvoltarea abilităţilor IT, cât şi de cursuri cerute de membri ai comunităţii, precum limbi străine, afaceri pe internet, dezvoltare rurală etc.
Despre Fundaţia EOS România
Fundaţia EOS România a fost înfiinţată în 1997, având peste zece ani de experienţă în introducerea şi dezvoltarea utilizării noilor tehnologii atât în sistemul de educaţie formală cât şi la nivelul comunităţilor mai largi. Misiunea EOS se focalizează pe atenuarea diviziunii digitale prin crearea si oferirea de oportunităţi tuturor membrilor comunităţii de a acumula deprinderi si abilităţi necesare mânuirii informaţiilor si creării de cunoştinţe noi, elemente esenţiale pentru participarea la dezvoltarea unei societăţi deschise bazate pe cunoaştere. Pentru mai multe informaţii vizitaţi www.eos.ro.
Mult succes acestei Campanii !