35 de tineri și cadre didactice, reprezentați ai ONG-urilor, autorităților locale și ai Bisericii s-au întâlnit în 15 iulie, de la orele 17.00, la Casa Schuller din Mediaș pentru a participa la Cafeneaua publică cu tema: TU faci parte din comunitate !
Atmosfera a fost relaxată, au participat chiar și mămici cu copii, mai ales că acum în ,,cafenele’’ nu se mai fumează. Muzica pregătită pentru această primă întâlnire a fost muzica fado cu artistul portughez Ricardo Caria, iar cafeaua a fost preparată cu mare grijă de către voluntari. Pentru a organiza acest eveniment am primit sprijinul Direcției Județene pentru Sport si Tineret Sibiu.
Cei prezenți la acest eveniment au trecut pe la cele cinci mese și au răspuns întrebărilor adresate de moderatorii: Antonela Sofia Barbu – Masa nr. 1, Anelia Ivas – Masa nr. 2, Ada Gheorghe – Masa nr. 3, Veronica Radu – Masa nr. 4, Jenel Marin – Masa nr. 5.
La Masa nr. 1 s-a discutat despre Schimbările din societate care te îngrijorează la momentul actual.
Peste 50 de răspunsuri am obținut la întrebarea Ce schimbare are impact în viața ta?
Cele mai mari schimbări care are un impact negativ asupra tinerilor se referă la evenimentele mondiale, atacurile teroriste, actele de vandalism, globalizarea, toleranța necontrolată a emigrației, rasismul, procesul digitalizării societății și influența bisericii.
Urmează legislația instabilă, schimbarea autorităților locale și a șefilor, poluarea și schimbarea climei, stigmatizarea / etichetarea în sens negativ / discriminarea, acapararea unei piețe emergente și neîncrederea fermierului și a industriașilor, mass media neprofesionistă, instabilitatea din învățământ, promovarea nonvalorilor în mediul online și offline, internetul, dar și lipsa tehnologiei.
Asupra persoanelor prezente la Cafeneaua publică, schimbările care au un impact puternic țin de sănătate și de pierderea unei persoane dragi, de familie, de anturaj, de cultură, de educație, de un loc de muncă nou / pierderea unui loc de muncă, de prețurile prea mari la alimentele de bază, de fotbal, de voluntariat, de eșecul la un examen sau în plan sentimental, de stilul de viață practicat și de stress / eul stress, de drumuri și de gropi.
Au fost oferite răspunsuri care să îi ajute să se adapteze. Pe primul loc s-a aflat evitarea zonelor de conflict, organizarea de campanii / expoziție vie pe teme precum discriminarea, rasismul, vandalismul, reînvierea tradițiilor, implicarea în viața bisericească și în acțiuni de voluntariat.
Totodată este nevoie de multă informare atât în mediul online, cât și offline, din partea mass media și a autorităților publice în domenii precum medicină, învățământ, cultură, mediu, dar și de soluții guvernamentale. Pentru a te adapta la toate schimbările cu impact în viața ta este important să apelezi la consultarea persoanelor de încredere, să ai parte de terapie psihologică și spirituală, să participi la cursuri pentru a te pregăti profesional pentru a-ți dezvolta creativitatea și a-ți descoperi un hobby care te va ajuta să te adaptezi. Nu este greu să recunoști și să accepți că lucrurile te pot influența negativ, să ceri sprijin celor din familie sau prietenilor, să întrebi ,,tu cum ai făcut în acest caz’’.
Elementele care te ajută să te simți în siguranță, chiar și într-un mediu schimbător vin din sfera Bisericii, prin suportul comunității religioase. Mai sunt dorite regulamentele stabile, strategii noi în toate domeniile, legi în folosul comunității, salarii motivante, natura conservată, crearea de zone de siguranță, prezența Organizației Crucea Roșie și în cele mai mici localități, dar și prezența internetului pentru comunicare și informare. Este nevoie de o educație orientată pe nevoile societății, o politică transparentă a concurenței, locuri de muncă sigure, organe de pază și protecție și în cele mai mici localități, dar și de organizarea grupurilor de sprijin din care să facă parte și persoane de încredere. Au fost și tineri care se simt în siguranță doar în mediul familial, care merg pe principiul că este mai bine să nu știe ce se întâmplă în jurul lor, să nu deschidă televizorul, să nu fie informați, tocmai pentru a nu fi nevoiți să se adapteze la nou și să facă față la lucrurile negative.
La Masa Nr. 2 întrebarea principală a fost Ce crezi că te-ar putea ajuta pentru a interacționa și a spori încrederea în persoane care provin din mediu diferit de al tău din punct de vedere cultural, social, economic și religios?
Participanții au descoperit peste 20 de locuri în care pot întâlni oameni diferiți. Acestea ar fi la: locul de muncă, școală, spital, ONG, biserică, cafenea, gară, autogară, aeroport, magazin, atunci când merg în tabără, în concedii și în diverse călătorii, atât pe site-urile de socializare, cât și în piețe publice, în mijloacele de transport, cât și în proiectele de voluntariat, campanii, la diferite evenimente (nunți, spectacole) și la cursurile de formare profesională.
Întâlnim cu aceste ocazii persoane cu nevoi speciale, refugiați, persoane publice, persoane care provin din mediul rural, persoane care au o confesiune religioasă diferită sau au alte orientări sexuale. Aceștia pot fi musulmani, rromi, maghiari, islamiști, hinduși sau persoane ce aparțin altor naționalități (germani, italieni, americani).
Pentru a interacționa cu ei ar fi nevoie de o educație multiculturală, de un sistem de securitate performant, de o legislație adecvată, dar în primul rând de o cunoaștere a limbilor străine pentru a avea o comunicare mai bună, care să îi ajute să descopere gastronomia, religia, obiceiurile și tradițiile lor. Este nevoie de multă empatie, de schimbul de rol, de integrarea socială și culturală, de un comportament asertiv și de organizarea activităților comune, în special acelea de incluziune socială. Trebuie să îți iubești necondiționat aproapele, să ai subiecte comune de discutat și să fii tolerant cu cei din jurul tău, indiferent de mediul din care provin.
La Masa Nr. 3 a fost dezbătut un subiect sensibil: Ce se poate face pentru a evita stigmatizarea tinerilor vulnerabili și a le oferi acestora oportunități egale în societate ?
S-a pornit de la aflarea situațiilor concrete ale stigmatizării. Orice persoană poate fi stigmatizată, însă cele care au dizabilități, sunt supraponderale sau au o altă orientare sexuală se află pe primul loc. Persoanele timide, autiste, traumatizate, cele din mediul rural sau cele care fac parte dintr-un mediu defavorizat se află pe lista persoanelor stigmatizate. Cei mai mulți oameni stigmatizează rromii, însă și românii sunt stigmatizați în Ținutul secuiesc. Nu lipsesc din lista realizată la Masa Nr. 3 persoanele stigmatizate din punct de vedere religios.
Participanții au găsit peste 20 de mecanisme de combatere a stigmatizării a tinerilor vulnerabili. Pe primul loc s-ar afla emisiunile educative, deși poate nu ar aduce o audiență foarte mare. Credem însă, că acele emisiuni în care se vorbește din experiență proprie vor avea succes. Educarea societății, non extremistă, deschiderea unei linii telefonice confidențială, schimbul de experiență cu alte comunități și atragerea investitorilor care să-i angajeze fără să-i judece ar ajuta foarte mult ca lucrurile să se schimbe în societatea în care trăim. În clasele primare este nevoie de psiho-consiliere și de introducerea unor ore de consiliere gratuite, de implicare în activități extrașcolare, precum și în activități cu tinerii la Biserică. Nu trebuie să lipsească grupurile de suport pentru părinți și cursuri de formare în care tinerii să învețe ce este implicarea, toleranța și să organizeze Campaniile sau evenimentele de sensibilizare, cu deschidere mare spre public sunt ușor de organizat și orice persoană poate participa pentru a schimba lucruri la nivel local sau internațional.
La Masa nr. 4 întrebarea la care au răspuns cei peste 30 de participanți a fost : Ce competențe crezi că te-ar putea ajuta să depășești situațiile dificile cu care te confrunți ?
Pentru a depăși aceste situații ai nevoie de abilități, atitudini și cunoștințe.
Tinerii au enumerat peste 20 de abilități, printre cele mai importante cele de adaptabilitate, diplomație, creativitate, inteligență emoțională, de comunicare, empatie, tehnice și de lucru în echipă. Stăpânirea de sine, voința, încrederea în sine, vorbitul în public și inițiativa sunt la fel de importante atunci când ajungi în situații dificile.
Când vorbim de atitudini, descoperim că a avea în viață un model care să te ajute să îți dezvolți gândirea pozitivă, spiritul civic, altruismul este necesar pentru fiecare. Solidaritatea, pro activismul, perseverența, optimismul și înțelegerea eșecului ca pe o oportunitate le deschide tinerilor posibilitatea de a se implica și de a-și dori un dialog, de ce nu, dialog structurat.
Fără cunoștințe, situațiile dificile se depășesc mai greu. De aceea este nevoie de învățarea limbilor străine, engleza și franceza, fiind deja limbi străine considerate ca și a doua/ treia limbă maternă, mai ales pentru angajatorii marilor corporații, voluntariatul face deosebirea atât la examenele de la facultate, cât și la angajarea tinerilor, considerându-se experiență într-un anumit domeniu de activitate. Cunoștințele de IT și capacitatea de a selecta informațiile, urcă tinerii pe o treaptă superioară. Situațiile dificile sunt depășite și atunci când nu mai avem în jur persoane analfabete, ci persoane care și-au completat studiile, indiferent de vârsta la care au ajuns. Sunt deosebit de importante, cursurile de dezvoltare personală, de consiliere și orientare vocațională, de cunoaștere a posibilităților și limitelor personale, dar și de autocunoaștere.
La ultima masă, Masa Nr. 5 s-a vorbit despre descoperirea propriului potențial. O temă interesantă cu multe răspunsuri. Pentru a-ți descătușa potențialul este nevoie să îți descătușezi ego-ul, cel mai puternic motor al evoluției umane. Cum poți să faci acest lucru?
Participanții la Cafeneaua publică au răspuns că este nevoie de educație formală, dar și non formală, pentru a învăța să ai timp de reflecție, să fii sigur pe tine și să înveți din trecut sau de la oamenii deschiși care îți pot oferi sprijin, orientându-te cu sinceritate spre consiliere vocațională. Este de asemenea important, să învățăm din greșelile noastre, să ne bucurăm de prezent, să căutăm un mediu favorabil pentru a ne asuma responsabilitatea, să învățăm să ne stabilim prioritățile și să organizăm de multe ori brainstorming cu cei din jurul nostru, care ne pot motiva și ne pot oferi soluții. O evaluare psiho – pedagogică este necesară, pentru că învățăm despre autocontrol, autoanaliză și autodepășire.
Nevoile medieșenilor și a celor din zona de nord a județului Sibiu sunt foarte importante și demne de luat în seamă.
În jur de 20 de nevoi au fost identificate în Cafeneaua publică organizată la Casa Schuller. Educația, sănătatea, locurile de muncă, stabilitatea economică, independența financiară, siguranța individuală și colectivă sunt pe primul loc alături de o nevoie a valorilor morale spirituale. Au urmat altele precum, nevoia de o comunitate civilizată asemenea celei din Occident, cu reguli clare, aplicate, cu asigurări sociale și locuințe pentru toți oamenii, nevoia de o copilărie reală și o familie stabilă, nevoia de dialog structurat, nevoia de toleranță și de învățare permanentă.
În societatea în care trăim este bine să se promoveze valorile adevărate, să nu mai existe politicieni corupți, ci politicieni competenți, activi și îndreptați spre oamenii care i-au ales. Societatea civilă reală trebuie să ia atitudine și să se implice, organizând și participând, totodată, la dezbateri publice pe diferite teme.
Soluțiile pentru a-i ajuta pe ceilalți să își descopere propriul potențial au venit din partea tinerilor, dar și din parte reprezentanților ONG-urilor, Bisericii, instituțiilor de învățământ și autorităților locale.
Schimbarea începe cu individul. Dacă TU respecți drepturile Omului și ale Copilului, dacă TU cauți un dialog real cu cei din jur, un dialog structurat, dacă TU îți schimbi mentalitatea, te dezvolți personal, participi la cursuri de formare și la reinventarea Școlii duminicale (pentru Ortodocși, mai ales), dacă TU te implici în proiecte și în campanii care pot schimba legislația, atunci TU îi poți ajuta și pe alții să își dea seama de propriul lor potențial. Nu trebuie decât să îți dizolvi emoțiile negative și să treci peste blocajele interne.
Tinerii și-au spus nevoile pe care le au, au venit chiar și cu soluții, iar eu, ca voluntar tineREȚEA, îi asigur că voi duce ideile lor pe masa celor care vor întocmi Raportul de țară, și care vor include aceste idei ca priorități ale României, pe componenta de tineret.
5
4.5