Rainer Werner Fassbinder a fost un rebel, un provocator, un genial, un mare regizor de film și scriitor.
Rainer Werner Fassbinder s-a născut la Bad Wörishofen, Bavaria, Germania, la data de 31 mai 1945. Tatăl său a fost medic, iar mama, translator. Părinții lui au divorțat când regizorul avea doar 6 ani. Când mama lui s-a îmbolnăvit grav, Rainer a fost dat la o casă de copii. La vârsta de 15 ani, Fassbinder şi-a declarat sfidător homosexualitatea, la scurt timp după care a părăsit şcoala şi a găsit un loc de muncă.
,,Spre deosebire de alţi mari autori ai Noului Cinema German (de exemplu, Schlöndorff, Herzog şi Wenders), care au început prin a face filme, Fassbinder a avut o perioadă de studiu în care şi-a format o bază extinsă, evidenţiată pe parcursul operei sale. În plus, el a învăţat cum să se ocupe de toate fazele de producţie, de la scris şi până la managementul de regie şi teatru. Această versatilitate mai târziu a apărut în filmele lui, unde, în plus faţă de unele dintre responsabilităţile menţionate anterior, Fassbinder a fost şi compozitor, sau designer de producţie cinematografică, producător şi editor. Astfel, pe lângă propriile producţii, el a apărut în 30 de proiecte ale altor regizori”. ( sursa www.cinemagia.ro)
Primul film prezentat în cadrul MECEFF este Lili Marleen (1981), un film cu buget mare, adus publicului cinefil, la 31 de ani de la moartea regizorului Rainer Werner Fassbinder.
Un omagiu adus de regizorul român Radu Gabrea, cineastului său preferat, Rainer Werner Fassbinder îl reprezintă al doilea film prezentat în cadrul MECEFF și anume, Ein mann wie Eva / Un bărbat ca Eva (1984) o cronică a noțiunii de cinema (acțiunea are loc pe fundalul filmărilor la Dama cu camelii).
Faptul că Eva Mattes interpretează rolul principal, inspirat de regretatul mare regizor german Rainer Werner Fassbinder, reprezintă unul dintre atuurile acestui film. În primul rând, Eva Mattes reuşeşte în mod surprinzător să arate, să vorbească şi să se mişte asemenea lui Fassbinder; în al doilea rând, actriţa conferă filmului o complexitate psihosexuală ce se potriveşte perfect cu bisexualitatea torturantă a lui Fassbinder. Energia din spatele filmului, remarcabil prin onestitate, şi a regizorului este reprezentată de jocurile sexuale de putere, în timp ce figura lui Fassbinder, chinuită de gelozie, cât şi crudele sale capricii îi întorc unul împotriva celuilalt pe prieteni, iubiţi şi actori, cu consecinţe dezastruoase.
Moartea regizorului Rainer Werner Fassbinder la vârsta de 37 de ani este o imagine perfectă a omului şi a legendei lui. În noaptea de 10 iunie 1982, Fassbinder a luat o supradoză de cocaină şi pastile de dormit. Când a fost găsit, lângă el se afla script-ul neterminat pentru o versiune a filmului Rosa Luxemburg.
Chiar dacă s-a sinucis, Rainer Werner Fassbinder trăiește prin filmele realizate, deoarece este imposibil de a distinge omul de artist: filmele lui sunt el. Acestea au reflectat, prin gândurile lor intime. Decesul său a marcat sfârșitul așa-numitul New Cinema germană și începutul intrării sale în istoria cinematografiei.
Unul dintre cei mai mari regizori germani din toate timpurile prezent, prin filmele lui, la Festivalul de Film de la Medias.