Trăiești și atingi viitorul prin Proiectul TEACH FOR FUTURE!

De câte ori nu ai deschis albumul cu fotografii din liceu și nu te-ai lăsat purtat printre amintiri? De câte ori nu ai răsfoit reviste vechi găsite în podul bunicilor? De câte ori nu te-ai bucurat să descoperi jucăriile din copilărie în lada din cămară?

Sunt sigură că acum stai și te gândești la acele momente și…zâmbești. Pentru că de multe ori ne amintim de trecut, m-am gândit să scriu un material despre viitor.

Cum te-ai simți să atingi viitorul, trăind în prezent? Ai îndrăzni să te ridici de pe scaun pentru a da mâna cu un robot umanoid sau să fii un personaj prins în realitatea virtuală? Ai îndrăzni să te redescoperi și să dobândești alte competențe digitale, în domeniile IT, Managementul inovării & Colaborarea în reţea și Antreprenoriat & Leadership? Cum te-ai simți? Ar fi greu sau ușor să parcurgi o astfel de călătorie?

Pentru mine, totul a fost o provocare. Să înveți lucruri noi, pentru ca după aceea să poți preda pentru viitor a fost mai mult decât puteam să-mi imaginez: inspirație, conținut de învățare la superlativ, bune practici și networking de calitate.

Primii fiori …ai viitorului

Povestea TEACH for FUTURE a început pentru mine anul trecut și atunci am simțit primii fiori…ai viitorului. Am urcat într-o mașină a timpului și am pornit în călătorie.

M-am înscris în urma unui apel la primul proiect strategic transnațional coordonat de ANBPR (Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România).

Proiectul Teach for Future – Educational Transformation of Adults through Innovation, Technology and Entrepreneurship este finanțat în cadrul programului Erasmus+ al Uniunii Europene, Acțiunea Cheie 2, Parteneriate Strategice. Implementarea a debutat în noiembrie 2019, proiectul urmând să se încheie la finele lunii august 2022.

Proiectul Teach for Future este un proiect de educația adulților cu participarea adulților din 3 țări partenere, și anume România, Grecia și Bulgaria. Ca mecanism de implementare, a fost propusă crearea unei reţele transnaţionale de facilitatori din cele 3 țări, care, grație activităților proiectului, au devenit multiplicatori de formare cu competențe în domeniile IT, Managementul inovarii & Colaborarea în reţea și Antreprenoriat & Leadership. Practic, cei 10 facilitatori instruiți în cadrul proiectului au transferat ulterior know-how din aceste arii tematice către peste 210 cursanți adulți din cele trei țări, prin sesiuni de instruire față-în-față și virtuale.

În urma derulării activităților locale de învățare pentru adulți în domeniul IT (Marketing Digital, Colaborare online, 3D Printing și Editare de imagini), Managementul Inovării & Colaborarea în Rețea și Antreprenoriat & Leadership, cei mai buni 30 participanți adulți din România, Grecia și Bulgaria au fost invitați să ia parte la Campusul de Mentorat în domeniul IT de la București.

Campusul de Mentorat – cu mașina timpului prin București

Pentru mine a fost o oportunitate să fiu alături de colegi din România, Grecia și Bulgaria.  Am participat la activitățile Campusului de Mentorat C4 – Mobilitate mixtă pentru adulți privind testarea și certificarea competențelor în domeniul IT și transferul bunelor practici în cadrul Centrului de Excelență din România care s-au derulat atât la Centrul de Excelență în domeniul TIC din cadrul Bibliotecii Naționale a României (prezentări, tur ghidat, proiecții, expoziții, demonstrații de soluții IT inovatoare, bune practici din domeniile 3D Printing, robotică, digitizare, etc.), cât și în cadrul ECDL EduHub (susținerea simulărilor și a examenelor de certificare ECDL). La această activitate au participat 11 participanți adulți din România, 10 participanți adulți din Grecia și 9 participanți adulți din Bulgaria.

Voi scrie despre ceea ce m-a impresionat și despre lumea în care trăim, având în minte planuri și vise pentru schimbare.

Am participat la vizitele documentare în scop de schimb de experiență și am beneficiat de activități culturale, menite să facă cunoscut specificul cultural al României în cadrul consorțiului de parteneri.

Prima oprire a fost la Institutul Național al Patrimoniului.

Am ajuns la Piața Presei Liberei și am așteptat nerăbdătoare colegii din România Bulgaria și Grecia pentru a afla alături de ei, despre proiectele de digitizare ale Direcției Patrimoniului Digital (CIMEC), Robotul de scanare de carte Treventus, biblioteca-digitala.ro și scanner-ul manual de mari dimensiuni.

Știați că…

Direcția Patrimoniu Digital (inițial cIMeC – Institutul de Memoria Culturală a fost fondat în martie 1978 ca centru de informatică culturală pentru realizarea și gestionarea bazelor de date ale patrimoniului cultural din România?

Peste 75.000 de obiecte clasate vă așteaptă să le descoperiți pe noua pagină a inventarului bunurilor clasate în patrimoniul cultural național (http://clasate.cimec.ro/). Interfața modernă este adaptată pentru dispozitivele mobile și oferă posibilități optimizate de regăsire a informației.

M-a impresionat foarte mult Robotul de scanare carte TREVENTUS, deoarece scannerul automat reduce substanțial timpii de scanare:

·        scanner de cărti până la 2500 de pagini/ora în mod automat

·        scanner de cărti și documente până la 1000 pagini/ora în mod semiautomat

Am văzut cu ochii mei că acest robot de scanare nu are sistem mecanic de întoarcere a paginilor. În acest fel, paginile de scanat NU sunt afectate, iar cărțile vechi sunt curățate cu aer, înainte de a fi scanate.

Am fost curioasă să aflu mai multe despre cIMeC și am intrat pe site-ul lor. Vă recomand să explorați colecțiile de replici 3D ale bunurilor de patrimoniu cultural mobil și imobil, în special Crucile de piatră din județul Prahova. 

Dacă vă place acest domeniu, aveți posibilitatea să faceți voluntariat!

Cea de-a doua oprire a fost la RoboHUB, e-Civis. Aici chiar am simțit că ating… viitorul!

Organizația e-Civis are experiență în predarea cursurilor de educație digitală pentru copiii din clasele primare și gimnaziale în 23 de școli din 5 județe ale Românei, pentru zeci de copii care au venit până acum la RoboHub, dar și pentru copii din grupuri vulnerabile.

Aici, la RoboHub, participanții din cele 3 țări au avut oportunitatea de a interacționa cu cele mai recente soluții tehnologice din domeniul roboticii cu aplicabilitate în mediul educațional, agricol, medical și HORECA. Robotul ESCU, câinele robot Nero și robotul umanoid Alpha, precum și Ozoboți, niște roboți semisferici de mici dimensiuni care pot fi programați chiar și de către copii etc.

Știați că…

Nero, primul câine robot din România care vine spre tine să-l mângâi și așteaptă comenzile cu mare atenție va fi folosit în agricultură?

,,Este unul dintre domeniile care au nevoie de foarte mult ajutor, se preconizează că trebuie să producem mult mai multă mâncare decât până acum și lucrăm împreună cu un alt start-up din România, Agri Cloud, care face agricultură de precizie și vrem să-l introducem în vie și în agricultura mare, să preia date de pe frunze, astfel încât să dea alerte timpurii de boală”, a spus Ana-Maria Stancu, președintele Asociației E-Civis.

L-am cunoscut pe ESCU, robotul umanoid și m-am îndrăgostit pe loc de el. Cred că mereu avem nevoie de iubire, iar acest robot este perfect. Dacă îi spui…te iubesc…îți răspunde..și eu te iubesc. Am realizat mai multe filmulețe cu roboței care dansează, fac sport, cu ESCU și cu Nero. Le veți găsi pe contul meu de instagram.

RoboHub este un spațiu de promovare a programării și a roboticii și se adresează tuturor celor care doresc să învețe, de la 6-7 ani și fără limită superioară de vârstă. Dacă aveți copii sau dacă vreți să învățați mai multe în acest domeniu, sunt organizate cursuri.  Copii învață distrându-se cu o serie de roboți, de la cel mai mic robot programabil din lume până la Arduino și brațe robotice. Roboții folosiți  sunt: Ozobot, Micro:Bit, Edison, OhBot și brațul robotic Dobot. Se lucrează și cu Minecraft Education Edition pentru a le explica copiilor despre Inteligența Artificială și cu RPA (Robotic Process Automation) pentru a-i învăța și despre roboții software.

Detalii despre aceste cursuri vă las aici: https://robohub.ai/cursuri-roboti/

După cum ați văzut în fotografii, toți participanții au realizat fotografii și au făcut schimb de experiență.

Știați că…

în Grecia, cincizeci şi cinci de roboţi mobili autonomi cu patru roţi, dotaţi cu inteligenţă artificială, îşi desfăşoară activitatea în centrul de sortare Hellenic Post din Atena, accelerând un proces deseori anevoios? 

Și că…

un automaton humanoid, îmbrăcat cu o tunică de servitor, ţine o amforă în mâna dreaptă şi, acţionat de mecanisme ascunse, ridică şi toarnă vin într-o cupă pe care cineva i-a pus-o în mâna stângă? Acest „robot” este o reconstrucţie a celebrului servitor automat al lui Philon, conceput în urmă cu 2.200 de ani în Grecia şi care funcţiona în baza unui mecanism complex de arcuri şi greutăţi, la care se mai adaugă şi presiunea atmosferică, mecanism ce-i permitea să dilueze vinul cu apă în proporţiile perfecte pentru deţinătorul său. Acest automaton este principala atracţie a unei expoziţii ce cuprinde peste 100 de invenţii care vorbesc despre moştenirea tehnică lăsată de Grecia Antică și este expus la Muzeul Kotsanas al Tehnologiei Antice Greceşti din centrul Atenei.

(Sursă:https://www.g4media.ro/roboti-ceasuri-si-calculatoare-grecii-antici-le-au-avut-primii-pe-toate.html)

Iar în Bulgaria, Postbank și-a optimizat serviciile cu ajutorul Service Centrix în departamentele sale de Administrare a Creditelor, unde aparatele RPA (Robotic Process Automation) creează documentație folosind șabloane, procesează plăți și introduc date din facturi?

V-ați amintit de roboții din filmul Războiul Stelelor? Pe atunci, vedeam roboți doar pe marele ecran. În prezent, suntem înconjurați de ei și sunt prietenoși.  Totodată sunt programați să ușureze munca oamenilor și să-i sprijine în diferite proiecte.

Un astfel de proiect, în care a fost implicat Robotul Nao este cel derulat la Asociația M.A.M.E., locul în care invitații Teach for Future au aflat despre utilizarea robotului în terapiile copiilor cu boli severe, precum și despre integrarea soluțiilor de Virtual Reality în asistarea celor 124 de copii cu diverse patologii, sprijiniți de asociație.

Aceasta a fost a treia vizită documentară pregătită atât pentru români, cât și pentru reprezentanții bulgari și greci.

Asociația M.A.M.E. – Maternitate, Advocacy, Medicină, Educație, este o organizație nonprofit, fondată la începutul anului 2009, la inițiativa Mariei Culescu, după ce a fost diagnosticată cu cancer. A urmat în România, la Institutul Oncologic Fundeni, tratamentul specific bolii, dar pentru că starea de sănătate nu se ameliora și boala avansa, a fost nevoită să plece la o clinică din străinătate pentru a beneficia de o serie de sedințe Cyberknife. Ajunsă acolo, a văzut diferența dintre posibilitățile oferite pacienților, de sistemul medical din străinatate față de cel românesc. S-a întors în țară cu dorința de a schimba ceva în bine, însă conștientizând faptul că, fiind o singură persoană, nu va putea schimba atât de multe lucruri câte și-ar fi dorit, a decis să înființeze un ONG.

Știați că…

asociația M.A.M.E. a introdus în cadrul programelor terapeutice realizate pentru copiii beneficiari din cadrul Centrului Steluțelor – centru de consiliere și recuperare psiho-socio-medicală a copiilor grav bolnavi? Ținând cont de acest lucru, au implementat proiectul ,,NAO ROBO – terapeutul copiilor bolnavi”, finanțat de ING Bank România.

Scopul proiectului este acela de a îmbunătăți starea psiho-emoțională a 200 de copii, diagnosticați cu cancer sau alte boli grave, pe parcursul unui an, prin integrarea robotului NAO, o tehnologie inovativă și interactivă, ca mediator între terapeuți și micii pacienți, dar și ca instrument de detensionare pentru buna dispoziție și cooperare a acestora.

Dar cum arată NAO?

Dacă NAO era drăguț și îți dăruia îmbrățișări, dar atunci când am ajuns în camera de terapie multisenzorială, am țipat. De ce? Pentru că mi-e frică să fiu în montagne russe. Uneori este bine să îți învingi fricile, însă nu eram pregătită pentru o astfel de experiență, deși la început simțeam cum îmi crește adrenalina. Am primit o pereche de ochelari și am pătruns într-o altă lume. Deși era doar un joc pentru copii, am simțit că mi-e rău, pentru că mă imaginam chiar în acel trenuleț care urca și cobora de la înălțimi foarte mari.

Știați că…

realitatea virtuală (VR) este termenul folosit pentru a descrie lumi multi-senzoriale generate de programe de calculator, în care utilizatorii navighează în medii simulate, tridimensionale (3D), cu ajutorul ochelarilor OCULUS QUEST?

În prezent, neurofeedback cu Realitate Virtuală este cea mai avansată tehnologie folosită în intervențiile terapeutice pentru tratarea fricilor și a unor tulburări de anxietate. Studiile realizate la nivel global, confirmă că expunerea la un mediu virtual este mai eficientă decât metodele tradiționale, care utilizează tehnici de expunere în imaginație.

Copiii bolnavi care vin la Asociația M.A.M.E. au parte de aceste experiențe și beneficiază de terapie pentru stimularea dezvoltării senzoriale.

Activitățile derulate în cadrul proiectului vor contribui la aplicarea unei terapii revoluționare în gama de servicii de recuperare psiho-socio-medicală oferite de Asociația M.A.M.E. pentru aprox 200 de beneficiari, anual, la creșterea gradului de paricipare la ședințe de terapie de recuperare pentru cel puțin 80% dintre copiii beneficiari, precum și la asigurarea unei stări psihice pozitive și distragerea atenției de la procedurile medicale invazive.

Călătoria începută în proiectul TEACH for FUTURE nu s-a rezumat doar aceste vizite documentare în București.

Participanții Teach for Future au parcurs sesiuni recapitulative, de reîmprospătare a cunoștințelor, și au susținut simulări pe cele 4 competențe IT predate în cadrul proiectului, iar la sfârșitul fiecărei zile lucrative au susținut Examene de certificare ECDL în domeniul IT.

,,După susținerea examenelor de certificare, toți cei 30 de beneficiari adulți au avut ocazia să participe la un concurs de Modelare și imprimare 3D, având două componente tematice: Antreprenor 3D şi respectiv 3D for Life, cele mai inovative idei fiind premiate de un juriu de experți.

Practic, ca urmare a competențelor dobândite în cadrul proiectului, participanții din România, Grecia și Bulgaria şi-au creat propriile machete 3Dprinting și respectiv, planuri de afacere bazate pe idei creative derivate din tehnologia 3D Printing – la Antreprenor 3D: idei antreprenoriale dezvoltate de adulți, în timpm ce la componenta 3D for Life: realizarea de obiecte funcționale prin modelare și imprimare 3D”, spune Ioana Crihana, manager de proiect.

Care au fost rezultatele Concursului 3D Printing?
Antreprenor 3D: idei antreprenoriale dezvoltate de adulți
Locul I – Print Your Burger (echipa din Grecia)
Locul II – Dog Leash (Antonela Sofia Barbu – Mediaș, județul Sibiu)
Locul III – 3D Hub & more (Cătălina Popa, Galați, județul Galați)
3D for Life: realizarea de obiecte funcționale prin modelare și imprimare 3D
Locul I – 4UBracel3D – customised bracelet (echipa din Grecia)
Locul II – QR Code 4 Libraries (Ioan-Flaviu Gheorghiță – Târgu Mureș, județul Mureș)
Locul III – Vidim Vidin (echipa din Bulgaria)
Împreună cu Locul III – 3D Hub & more (Cătălina Popa, Galați, județul Galați) și cu Locul II – QR Code 4 Libraries (Ioan-Flaviu Gheorghiță – Târgu Mureș, județul Mureș).
Juriul a fost format din: Raluca Constantinescu și Mihai Peca (ECDL), Ioana Crihana și Ștefania Stănică (ANBPR), Evangelos Evangelou ( HERITAGE, Grecia) și Hristo Medarov (GLBF, Bulgaria).
Alături de colegi din țară și de echipa Bibliotecii Județene G. Barițiu Brașov formată din: Alice Roman – facilitator TEACH for FUTURE, Dăniciuc Delia – șef Serviciu Informatizare și Eva Dinu – bibliotecar, Serviciul Bibliografic.
Tu cum trăiești viitorul?

Prin participarea mea la Campusul de Mentorat  în TIC, eu simt că viitorul bazat pe tehnologie este din ce în ce mai prezent în viețile noastre, așa cum demonstrează de altfel și prezentările de impact la care am participat în cadrul Campusului de Mentorat TEACH FOR FUTURE: Integrarea activităților STEAM în cadrul serviciilor de bibliotecă, Robotul NAO – soluție de sprijin pentru copiii cu nevoi speciale, Dreamoc XL3 – sistem complex de proiecție holografică, Patrimoniul la îndemână: idei inteligente pentru a aduce cultura și cunoștințele mai aproape de publicul larg, NITRO Clubs: prezentare și demonstrație de robotică folosind roboți Arduino etc.

Ce va urma în Proiectul TEACH for FUTURE?

Vor fi organizate două mobilități mixte pentru adulți: în Bulgaria cu tema Antreprenoriat și leadership la Centrul de Excelență din Bulgaria desfășurat în perioada 09 – 13 mai 2022, coordonat de Global Libraries – Bulgaria Foundation (GLBF), organizațiile participante vor fi: ANBPR, HERITAGE și în Grecia cu tema  Managementul inovării & Colaborarea în rețea în cadrul Centrului de excelență din Grecia desfășurat în perioada 06 – 10 iunie 2022., coordonat de HERITAGE, organizațiile participante vor fi: ANBPR, GLBF. 

Evenimentele de diseminare a rezultatelor inovatoare (produse intelectuale) vor avea loc în Stațiunea Parâng, Municipiul Petroșani, Județul Hunedoara (TBC) în perioada 17 – 19 mai 2022, în Sofia în perioada 20-21 iunie 2022 și în Atena, la o dată care va fi comunicată ulterior.

Despre motivație și implicarea în alte proiecte, Ioana Crihana, manager de proiect și director executiv ANBPR a spus:

,,Proiectul Teach for Future, ca și celelate proiecte pe care ANBPR le-a inițiat sau în care ne-am implicat, a generat o suită întreagă de oportunități. În primul rând, am avut de-a face cu o echipă minunată de parteneri, iar participanții adulti s-au bucurat din plin de această experiență. În al doilea rând, avem cu toții sentimentul că am crescut frumos, că ANBPR s-a dezvoltat organic, și-a întărit legăturile cu membrii proprii și a contribuit la îmbunătățirea competențelor colegilor noștri bibliotecari într-un mod consistent și durabil.”

Interviul cu Ioana Crihana îl puteți urmări în exclusivitate la acest link: PROVOCĂRILE SOFIEI.

Din Bulgaria voi transmite mai multe materiale despr TEACH FOR FUTURE.

Până atunci, vă invit la Vidin să atingem VIITORUL !

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

(Visited 134 times, 1 visits today)
Antonela Barbu

Antonela Barbu

Sunt Antonela Sofia Barbu si te invit la o călătorie în care să îți cultivi creativitatea și imaginația! Susțin educația și organizez ateliere de public speaking pentru copii. Acceptă Provocările Sofiei în fiecare zi !

Add comment